Historik: Från Klimatbonus till Elbilspremie

Elbilspremie 2026

Den gamla klimatbonusen (2018-2022)

Mellan juli 2018 och november 2022 erbjöd Sverige en rikstäckande klimatbonus för nya miljöbilar. Stödet kallades officiellt för "klimatbonus för bilar" eller "klimatbonusbilar".

Vad var klimatbonusen?

Klimatbonusen var ett engångsstöd som betalades ut efter att bilen ställts på. Bonusen räknades ut enligt en formel baserad på bilens koldioxidutsläpp:

  • Formel: 10 000 kr minus (167 × CO₂-utsläpp per kilometer)
  • Max 50 000 kr för rena elbilar (0 gram CO₂/km)
  • Min 10 000 kr för gasbilar och vissa laddhybrider
  • Endast för nya bilar med nypris upp till 700 000 kr
  • Gällde för alla privatpersoner och företag i hela Sverige
  • Utbetalades tidigast 6 månader efter påställning
  • Ingen inkomstprövning för privatpersoner
  • Bilar måste ha släppt ut högst 30 gram CO₂/km eller vara gasbilar
Viktigt: Klimatbonusen avskaffades den 8 november 2022. Sista datum för beställning/köp var den 8 november 2022.

Varför avskaffades klimatbonusen?

Regeringen beslutade att avskaffa klimatbonusen i november 2022 av flera skäl:

  • Höga kostnader för staten (flera miljarder kronor totalt)
  • Många som fick bonusen hade redan råd att köpa miljöbil utan stöd
  • Systemet var inte tillräckligt träffsäkert
  • Elbilsmarknaden hade mognat och priserna hade sjunkit
  • Behovet av mer riktade klimatåtgärder
  • Allmän åtstramning av statens utgifter

Den nya elbilspremien (från 2026)

Den nya elbilspremien föreslås träda i kraft den 13 januari 2026 och är helt annorlunda uppbyggd än den gamla klimatbonusen. Syftet är att hantera de sociala konsekvenserna av EU:s nya utsläppshandelssystem (ETS 2).

Vad är elbilspremien?

Den nya premien är ett månatligt stöd som riktar sig specifikt till utsatta hushåll på landsbygden och områden med begränsad kollektivtrafik:

  • 1 500 kr per månad (för ansökningar 2026-2028, max 54 000 kr totalt)
  • 1 000 kr per månad (för ansökningar 2029-2030, max 36 000 kr totalt)
  • Utbetalas månadsvis under högst 36 månader
  • Endast för hushåll i landsbygdskommuner eller områden med begränsad kollektivtrafik
  • Inkomstprövning (max 80% av medelinkomsten + ingen statlig inkomstskatt)
  • Omfattar både nya och begagnade elbilar (ej laddhybrider)
  • Bilpris mellan premiebeloppet och 500 000 kr
  • Max 4 700 kr/månad vid leasing
Viktiga datum: Ansökningar måste vara inne senast 30 juni 2029. Programmet upphör helt vid utgången av 2032.

Jämförelse: Elbilsbonus vs Elbilspremie

Aspekt Gamla Klimatbonusen (2018-2022) Nya Elbilspremien (från 2026)
Geografisk räckvidd Hela Sverige (290 kommuner) 177 kommuner (främst landsbygd)
Utbetalning Engångsbelopp (tidigast 6 månader efter påställning) Månadsvis under högst 36 månader
Maxbelopp 50 000 kr för elbilar (engång) 54 000 kr (2026-2028) / 36 000 kr (2029-2030)
Inkomstprövning Nej (för privatpersoner) Ja (max 80% av medelinkomsten + ingen statlig skatt)
Bilar som omfattas Endast nya bilar (max 700 000 kr nypris) Nya och begagnade rena elbilar (ej laddhybrider)
Prisintervall bil Max 700 000 kr nypris Min premiebelopp - max 500 000 kr
Leasing Omfattades av stödet Max 4 700 kr/månad
Målgrupp Alla privatpersoner och företag Utsatta hushåll på landsbygden
Programslut November 2022 December 2032
Officiell benämning Klimatbonus för bilar/Klimatbonusbilar Elbilspremie
Notera: Det finns ingen direkt överlappning mellan klimatbonusen och den nya premien. Klimatbonusen avskaffades i november 2022, medan den nya premien tidligast träder i kraft 13 januari 2026. Mellan dessa perioder (2023-2025) finns inget statligt stöd för elbilar.

Vad betyder förändringen?

Fördelar med nya systemet

  • Mer träffsäkert stöd till utsatta hushåll
  • Högre totalt stöd (54 000 kr vs 50 000 kr)
  • Omfattar även begagnade elbilar
  • Månadsstöd hjälper med löpande kostnader
  • Fokus på områden med begränsad kollektivtrafik
  • Kopplat till EU:s klimatpolitik (ETS 2)
  • Längre programperiod (7 år)

Utmaningar

  • Mycket färre människor kommer att vara berättigade
  • Strängare inkomstprövning och geografiska krav
  • Ingen hjälp för storstadsbor
  • Endast rena elbilar (ej laddhybrider)
  • Längre paus mellan systemen (2023-2025)
  • Mer komplex ansökningsprocess
  • Krav på 4 månaders bosättning
Viktigt om villkoren: Den nya premien har mycket striktare villkor än klimatbonusen. Förutom inkomst- och geografiska krav får hushållet inte ha ägt/leasat elbil de senaste 12 månaderna, och ingen i hushållet får betala statlig inkomstskatt.

Tidslinje

Juli 2018

Klimatbonusen för bilar införs med formelbaserat stöd (max 50 000 kr för elbilar)

8 november 2022

Klimatbonusen avskaffas - sista dag för beställning/köp av berättigade bilar

31 maj 2024

Sista dag för ansökan om klimatbonus (för bilar köpta/beställda före 8 nov 2022)

13 januari 2026

Den nya elbilspremien planeras att träda i kraft

1 juli 2028

Premiebeloppet sänks från 54 000 kr till 36 000 kr

30 juni 2029

Sista dag för ansökan om elbilspremie

31 december 2032

Elbilspremieprogrammet upphör helt

Sammanfattning

Gamla systemet: Klimatbonus för alla med nya miljöbilar, max 50 000 kr engång

Nya systemet: Riktad premie för utsatta hushåll, max 54 000 kr månadsvis

Skillnad: Från formelbaserat stöd för alla till specifikt stöd för utsatta hushåll på landsbygden

Nyckeltal

  • Gamla klimatbonusen 50 000 kr
  • Nya premien (max) 54 000 kr
  • Berättigade kommuner förr 290
  • Berättigade kommuner nu 177
  • År utan stöd 2023-2025